Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris entrevistes. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris entrevistes. Mostrar tots els missatges

18/2/09

Entrevista a Travis

Amb Ode to J. Smith (Red Telephone Box, 2008) Travis s'ha tret l'etiqueta de grup melancòlic i sobreproduït que s'havien guanyat amb The Boy With No Name (Independiente, 2007) i la col·laboració perpètua del Nigel Godrich. El passat dijous 12 de febrer, el quartet de Glasgow va presentar el seu darrer treball discogràfic a una sala Razzmatazz abarrotada de fidels seguidors. Començament U2ià amb Chinese Blues i un bon grapat dels temes més "durs" del seu últim disc: així van començar les gairebé dues hores de concert, 23 cançons d'un repertori encertat on el grup va donar el millor d'ell mateix sense vendre's simplement a la convencionalitat dels singles.

Unes hores abans vam tenir l'oportunitat de parlar amb la banda al subsòl del Razzmatazz, i així va anar l'entrevista.


Corregiu-me si m'equivoco, però em penso que és el cinquè cop que actueu a Barcelona. Heu presentat tots els discos aquí tret el primer. Teniu alguna relació especial amb el públic de la ciutat?
Dougie Payne: Sí, m'encanta Barcelona, és una ciutat preciosa. I l'últim cop que hi vam actuar va ser el meu favorit. Era a una espècie de festival, a una carpa de Movistar i va ser graciós perquè vam estar mirant els teloners i no hi havia ningú, unes 15 persones com a molt, i vam pensar "Ai, mare", perquè era una carpa molt gran, per a 5000 persones o així. Ja ens esperavem que allò seria un desastre. Però quan vam sortir a l'escenari estava ple de gom a gom, una passada, i el concert va ser genial. Va ser una sorpresa molt agradable. Ens ho hem arribat a passar molt bé amb vosaltres en aquesta ciutat.

Ode to J. Smith l'heu publicat a Red Telephone Box, la vostra pròpia discogràfica amb la qual vau debutar. A què es deu aquest retorn als orígens després de 12 anys? Us heu cansat de les multinacionals i les grans discogràfiques?
Neil Primrose: Crec que és un cicle natural. Vam estar a una discogràfica durant molt de temps i es va acabar el contracte. En comptes de renovar ens va semblar més lògic ser autosuficients i fer-nos-ho nosaltres sols. Podríem haver renovat per un parell més de discos, però ens estimàvem més controlar-ho nosaltres mateixos. I tal i com està la indústria de la música ara mateix no és fàcil, però si et permet tenir un major control i fer les coses d'una manera més ràpida. El negoci de la música fluctua molt darrerament i era un pas que havíem de fer a nivell empresarial.

Darrerament hi ha hagut molts canvis a la indústria discogràfica i fins i tot darrerament hi ha grups que han decidit no treure singles per lo car que arriba a sortir. Ara bé, crec que el primer llançament d'Ode to J. Smith va ser precisament un EP per a prendre el pols dels fans.
Dougie: "Canvis" és una manera de veure-ho. Que es "mor" és un altra (rialles). La indústria de la música es troba en una situació molt precària i crec que està en procés de ser absorbida per altres negocis, com ara la televisió, el cinema, Internet o els videojocs. Quan era un nen, ja fa molt de temps, i vaig començar a comprar discos quan tenia 10 anys, fa 26 anys, comprar música era el més important, és a dir, el fet de comprar els discos. Ara la música ja no importa, és un afegit a una altra cosa, a una pel•lícula o el fons d'un videojoc. Hi ha joves ara que mai no han pagat per la música, i per què han de començar a pagar ara una cosa que l'han tingut de franc tota la vida? El negoci de la música acabarà sent absort per un altre i no passarà res, perquè a la gent li agrada escoltar música, però ho fa de manera diferent: es consumeix d'una manera més àmplia, però molt més superficial. Quan et compres un disc, l'escoltes en profunditat, o això feia jo de jove, i escoltes cada ritme, cada harmonia, perquè te l'escoltes 100 cops. Ara escoltes una cançó o un altra de les 10.000 que tens a l'ordinador, reduint la concentració. S'escolta més música, però d'una manera més superficial.

I entre tots aquests canvis, Travis també ha canviat molt i en poc de temps, o això és el que sembla des de fora. Ode to J. Smith sembla un pas endavant, o una tornada als orígens. Han estat aquests canvis per influència del vostre productor Emery Dobins, per experimentació, evolució...?
Neil: Crec que va ser tan simple com entrar a un estudi i passar-s'ho bé enregistrant de manera senzilla, sense pretendre utilitzar tots i cadascun dels artilugis informàtics. A veure, el Pro Tools i això està molt bé, però per a capturar la interpretació no cal tant. Fins i tot hem emprat materials més tradicionals, com ara cintes magnetofòniques de 24 pistes. Tot el que s'escolta al disc és cadascú de nosaltres, amb les pistes mesclades i sobreposades: cada instrument, cada part, té el seu lloc. No hi ha afegits ni farcits. Es tracta d'un so més orgànic. I Emery va saber molt bé captar aquesta essència. El més important va ser que ens ho vam passar molt bé enregistrant el disc com mai, en comptes de passar-nos anys

I com van els concerts d'aquesta gira? Perquè les noves cançons, que són més rockeres que els vostres temes anteriors, més aviats pausats i melancòlics.
Dougie: La gent sempre es sorprèn als concerts perquè tot sona molt més rock que als discos. Les noves cançons sonen més com nosaltres sonem en directe. Encaixen al repertori a la perfecció perquè al directe tot en general sona més grandiloqüent.

Veurem mai un disc en directe de Travis?
Neil: Estaria bé. Però el problema de fer un disc en directe és trobar la sala amb l'acústica adient, on tot soni fantàstic, però en directe costa molt tractar amb tots els temes de so. Però si es troba un bon lloc per tocar amb un bon públic, si que es podria fer un bon disc, però ja veurem.

Dougie: També hem de tenir en compte que els discos en directe ja no tenen gaire sentit. Tot acaba a Youtube l'endemà. A veure, fer el disc, i el disseny i tot aniria bé per a fer calers, però tampoc no és així perquè la gent ja no compra discos.

5/11/08

Entrevista a Amy MacDonald

En un any, l'escocesa Amy MacDonald ha passat de debutar amb un primer senzill de 500 còpies a ser número 1 arreu d'Europa amb el seu primer àlbum, This Is The Life i convertir-se en tot un fenòmen mainstream... protagonitzat per una noia de 20 anys, la seva guitarra, unes lletres molt properes i una banda que l'ajuda a portar un gran directe que ha passejat pels festivals més multitudinaris del Regne Unit. El passat 16 d'octubre visitava per primer cop l'estat espanyol per oferir un únic concert a la Faktoria d'Arts II de Terrassa i vam tenir ocasió de conversar breument amb ella.

Aquesta nit actuaràs a Terrassa en l'únic concert al 2008 a l'estat espanyol.
Sí, i serà el meu primer concert a Espanya, el primer cop que toco aquí des que estic de gira. Em fa molta il·lusió venir aquí per fi i espero que sigui un bon concert. Haviem d'anar també a Madrid, però vam cancel·lar el concert perquè aquesta gira està resultant esgotadora.

Tens alguna expectativa pel que fa al públic de Barcelona que ha exhaurit les entrades?
Algun dels membres de la meva banda han tocat aquí abans i diuen que el públic espanyol ho dona tot, i espero que el públic sigui així d'entusiasta aquesta nit.

Com diu la cançó, tu "vas començar amb un grup, has fet versions, has tocat a Glastonbury i has cantat sobre els teus somnis" [en referència a la lletra de Let's Start a Band]. Com et sents després de tot això?
Això m'ho hauries d'haver preguntat ara farà un any, quan vaig treure el meu disc. Ha estat massa, genial, molt emocionant, que tot hagi anat tant bé. Hi ha cops que sents que tot et supera, com ara la falta de son, o no saber en quin país estat i ja estàs viatjant a un altre... Però em sento afortunada perquè tot ha anat d'allò més bé després d'haver treballat tant... encara que no he estat per casa tant com hagués volgut. Però ho trobo genial poder sortir de gira i treballar tant com fins ara encara que no pari per casa, és al·lucinant.


Has estat #1 a molts països i això que tot va començar fa només un any. Una noia i la seva guitarra. T'ho hauries imaginat, aspiraves a ser #1 a tota Europa o t'ha agafat per sorpresa?
Per a ser sincera, crec que una mica de cada. Sempre he estat ambiciosa i he donat el màxim de mi mateixa per aconseguir els meus objectius, pero amb la indústria de la música mai no saps com aniran les coses: pots creure't que arribaràs lluny i que no passi mai. Però, pero sort, en el meu cas si que ha estat així, i no m'esperava que les coses sortissin tan bé al Regne Unit i a Europa. He vist com les coses han anat cada vegada a millor en tants i tants països, que em sembla una passada, ha estat del tot inesperat, però ha estat una d'aquelles coses bones inesperades que et passen.

Personalment t'he de dir que m'encanten les teves lletres, sobretot aquella que diu: "I cantes les cançons, creient que això és la vida, i t'aixques al matí i sents com si el cap fes el doble del seu tamany. On vols anar? On vols dormir aquesta nit?" [de la cançó This Is The Life]. Aquesta és la teva idea del que és la vida, o és una història que ens expliques i que la viu un altra persona?
És la història d'una nit amb els meus amics, una d'aquelles que t'ho passes de conya, d'aquelles que no saps ni com i acabes dormint al terra del pis d'un amic, que la passes cantant passant la guitarra d'un a l'altre... Tot un cúmul d'idees que em van inspirar. Passar-t'ho bé amb els teus amics, amb la gent que t'estimes, això és la vida i així és com va néixer la cançó.

Així, a les teves cançons hi ha més experiències personals que històries curtes?
Una mica de tot. Quan escric les lletres i després veig el que he posat, al final no tot són coses que m'han passat, encara que si que van molt sobre mi. A moltes de les cançons del disc projecto una part de mi en el que serien altres persones.

I ens podries dir el nom d'algun "príncep verinós" [per la cançó Poison Prince] per a tu?
El príncep verinós és en Pete Doherty, ex-Libertines i ara a Babyshambles. Jo era una grandíssima fan dels Libertines i m'emprenyava que tot s'acabava reduïnt als seus escàndols. I això és el que és Poison Prince, una cançó d'una fan com jo, i m'imagino que hi haurà d'altres, que pensem: "ens encanta la teva música, podries passar de tota aquella porqueria i concentrar-te en la música, si us plau?".

I, per acabar, el mes que ve es publica una reedició del This Is The Life en 2 CD, amb temes extres, maquetes i material inèdit. Vol dir això que encara haurem d'esperar un temps fins que veiem publicat el teu segon àlbum?
El més segur és que si, perquè no he tingut temps de fer res en tot aquest temps, ni tan sols passar per casa, així que imagina't un segon disc. Ja tinc algunes coses i espero que tampoc no passi tant de temps, no més d'un any.


12/9/07

MIOPIA dijous 12 de setembre de 2007

Continguts:
  • Entrevista amb Super Furry Animals
Playlist:

00 INTRO Chow Chow Skeleton With Hair
01 Sufjan Stevens Chicago
02 Super Furry Animals Run away
03 Super Furry Animals Show Your Hand
04 Super Furry Animals Into the night
05 Super Furry Animals Carbon dating
06 Super Furry Animals Battersea Odyssey